Tjuvlyssnat på folk!

Idag då jag stod och väntade på bussen på morgonen kommer det en rask kille med (ful) mössa med raska steg och sluter upp med en annan kille som redan står här. "Blev de varm-mössa på idag?" (det var 18 minus) är det första den överspeedade killen säger efter det föregående "tja":et. "Ja idag fick vintermössan åka på igen" svarar den mindre speedade killen och tittar lite nervöst ner i backen. Den speedade killen har också han en (ful) mössa. Blyga killen står där nervöst och trampar med sin "stela, b-nödiga dataväska (hallå! inföskaffa dig en mini som du slänger ner i ryggan så kanske du inte ser så otroligt nödig ut! Eller åtminstone en lite mer loosen-up-väska). Därefter pratar de om sina "nya grupper" och om de trivs i dem. I den speedade killens grupp är de visst väldigt "synkade" så det funkade bra. Han trodde inte att de skulle vara det först eftersom de var en "salig blandning" människor. Good for him lixom! De babblar en hel massa (eller mest speedkillen förresten) och jag förstod snabbt att de var nyinflyttade studenter och att de, i alla fall den speedade killen, läser psykologiprogrammet. Speedkillen hade bl a förra veckan smitit in på termin 6's föreläsning. De läste om kbt, populärpsykologi(!) som han kallade det. En medelålders kvinna tror jag han sa föreläste. Hon var "schysst". Killarna pratar då om att det är så viktigt att ha en bra föreläsare för annars tycker man att det är tråkigt. Den blyga killen kommer då på att han känner en som föreläser som "egentligen är socionom men har doktorerat i nåt-annat-jag-minns-inte-vad".

Så kom bussen. Killarna satt sig bakom mig och jag fick förmånen att fortsätta kyssna på deras samtal samtidigt som jag lyssnade på blues-musiken (fick jag veta att det var av den speedade, själv hade jag iiingen aning) som strömmade ut genom högtalarna. Där på bussen får jag förklaringen (i alla fall en av dem) till varför speedo var så speedad. Killarna han bor med hade alla fått chokladaskar i julklapp men ingen av dem gillade bitarna med russin och likör i så de låg samlade i askar på bordet. Speedo sa (efter att de påpekat att "det är ganska najs att börja dagen med att spara en resa på busskortet" då bussens pling-grej var paj. Det tycker jag med) att han, varje morgon, tar en bit choklad till morgonkaffet och att det också var najs. Inte konstigt då att han var så speedad! Koffein, socker och likör på morgonkvisten, vilken kick!

Speedo kom på att de egentligen borde byta nummer då de ju bor så nära varandra. Båda gräver efter mobilerna. "Vad var det du hette igen?" säger speedo (då jag misstänker att han egentligen aldrig har vetat det). "Vilhelm" svarar blygo. "Med W eller enkelt V?", "Enkelt V". "Vad heter du i efternamn?", "SundEman" (eller nåt sånt). Och så rabblar han upp nummret. "Vad heter du då?" "Simon", "Vilket nummer ha ru?". Simon rabblar ett nummer som börjar på 073. "Modig" säger speedSimon sen (han vill visst tala om detta, det är viktigt). SpeedSimon pratar sen om hur svårt det är att lära sig allas namn i klassen och att det nog blir att man lär sig gruppmedlemmarnas namn först. Tjejerna heter ju nästan samma, som t ex "Ida, Frida, Sofia". Jag slår vad om att han är liite förtjust i Frida (eller kanske är det Ida?).

Problem att logga in på kass (cas heter det killar! Som i kasa, inte kasse!) har de tydligen också, de hittar inte rätt eller så funkar det inte. Strax efteråt hoppar de av vid växthuset. TÖNTAR! Ni hoppade av fel! Åk en hållplats till så är det närmare!

Stackars killar, jobbigt att vara ny student! Så där var INTE jag då jag var ny student! Och jag pratade inte alldeles för mycket eftersom jag var innerst inne lite nervös inför allt nytt och alla nya människor och visste inte riktigt var jag skulle ta vägen. För speedSimons skull hoppas jag att han varvar ner lite, cool-down lixom, annars blir det nog jobbigt, antingen för honom eller för hans klasskompisar. BlygoVilhelm måste ta sig i kragen, stå rak i ryggen (för det är den manliga normen och som inger status eller hur var det?) och bli lite mer "Modig" som speedSimon tydligen är.


Det var en av dagens händelser. Jag var också idag på informationsmöte om förskoleklass på grannskolan. När jag går runt och tittar i lokalerna får jag lite flash-backs från då jag själv skulle börja skolan. Planscherna fröken skrev på ser fortfarande likadana ut. Plastaskarna med kritor gör det också. Den stora skillnaden var dock att de hade en stor hörnsoffa mitt i klassrummet(!!) och en projektor där de kunde "strömma" (en Inanna-kvinna som "inte hänger med" som alla andra som säger "streama") filmer från filmlåningsstället (där man "på min tid" beställde utbildningsfilmer till låns, på VHS).

Kul var det också att träffa vänner som jag inte pratat med ordentligt på länge! En är gravid också :D Jag blev så glad och varm i magen av att få veta det! All lycka till dem! Medan jag och min stora kärlek var där satt fin-Sara och tittade på Toy Story med våra kids. Barnen hade visst varit väldigt lugna, precis som de faktiskt brukar vara. TVn bidrog då i alla fall inte till extra spring i benen! Tack du härliga tjej med den härliga accenten, I love it! :)

Hatade att kliva upp 6 i morse (brukar kliva upp 7). Jag vaknade flera gånger i natt och var tokstressad för att jag måste kliva upp, dock var klockan de gångerna bara 1 eller 3 eller 4 eller nåt. Ååååh! Jag var såå sjuuukt trött när klockan väl ringde och jag funderade över hur 17 jag skulle orka igenom dagen. Lyckades gjorde jag och nu sitter jag här, igen, alldeles för lågt efter läggdax och gör annat än sover.

Imorn är en ny dag och dagen idag är det 20 dagar sedan jag åt godis sist! (Förutom två då i lördags, helt förbud har jag inte). Och det helt underbara är att JAG VILL INTE HA!! Var otroligt sötsugen förra helgen och då åt jag glass istället (inte ett dugg bättre, I know) men det gav mig absolut ingenting!! Så morgondagen blir ännu en godisfri dag, tack och lov för det!

Nu är det bäst att jag går och lägger mig så tiden går fortare tills jag får gosa med mina småknottar igen! Finns det något mysigare än att mysa med en sömnig knott i soffan framför bompa på morgonkvisten? Jag tror inte det.


Kommentarer
Postat av: Johanna

Hej!

Ja det är som skoj att skriva av sig.



Ja det är spännande det där med sexårs... helt otroligt vad dem växer... går hela tiden och fattar inte att Casper snart är 7 och fr o m. hösten är det skolplikt på han.



Skönt att ni fick barnvakt! =)

2011-01-20 @ 23:05:19
URL: http://jolisliv.bloggplatsen.se/
Postat av: sara

hahaha "TÖNTAR! Ni hoppade av fel!" :D



och barnen var så himla lugna och fina, och de är så sjukt fina med varandra! mitt favoritmoment var verkligen tildes försök till popcorn och neos "mot oändligheten och viiiidare!"-utrop lite nu och då. helt fantastiskt.



och det var verkligen inga problem cissi, det var bara mysigt :) o promenaden hem tog prick en halvtimme;) sov gott!

2011-01-20 @ 23:13:47
URL: http://risha.blogg.se/
Postat av: Linn

Haha , underbart skrivet Cissi! Denna avlyssning va klockren! Och ja, dom var riktiga TÖNTAR, som hoppade av, och denna speedo skulle jag nog inte orka med på en buss.. nono.

KRAM på dig!

2011-01-20 @ 23:16:56
URL: http://opsi.blogg.se/
Postat av: Mamma

Jag kan bara instämma ....herregud dom borde ju skärpa sig. Skrattar gott åt din klockrena beskrivning av vem som sa "strömma".

2011-01-21 @ 07:55:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0