Bourdieu

Hade föreläsning om Pierre Bourdieu idag på förmiddagen. Läraren vi hade har vi inte haft förr då han är pensionerad men han har visst några föreläsningar/seminarium per år.
Hans sätt att prata o undervisa var något annorlunda än våra andra lärares sätt att göra detsamma. Och det var faktiskt väldigt bra! Vi är ju som vana att sitta på en föreläsning där föreläsaren har en power-point som den utgår ifrån eller har i sitt huvud strukturerat upp föreläsningen och sedan förmedlar den åt oss via svarta-tavlan. Han vi hade idag skrev också på tavlan men väldigt lite. För första gången (?) fick jag fundera ut mina egna stödord och lyssnade på ett annat sätt. Eftersom vi ändå pluggar ett sådant ämne där vi upptäcker och ifrågasätter strukturer (kulturanalys) så borde ändå inte föreläsningarna vara så strukturerade tycker jag. I viss mån givetvis behöver de vara det men samtidigt tränas vi ju samtidigt in i att tänka i ett visst mönster också. Just det som egentligen är vår strävan, att kunna se strukturer utanför strukturerna.
Föreläsningen handlade i alla fall om klass och då främst om Pierre Bourdieus perspektiv med de olika begreppen han har "uppfunnit" eller använde sig av. Begrepp som distinktion, habitus, kapital och sociala fält. Till det här då så ska vi ju även ha läst hans ena bok, Kultursociologiska texter (tror jag den heter). Jag har beställt den och förhoppningsvis kommer den idag. Känns som om det är en bok jag gärna vill använda understrykningspenna i då den verkar vara ganska krånglig med en hel del "-tecken i. Har stått i kö på UB på den också och hämtade ut den idag så jag har hunnit bläddra i den lite i alla fall. Så mitt mission idag är att försöka ta mig en bit in i boken. Får se hur det går :) Känner mig själv vid det här laget ganska väl när det handlar om att läsa kurslitteratur, jag blir såå snabbt uttråkad och trött trots att det ofta är väldigt intressanta böcker vi läser. Kanske ska jag gå mig själv före börja med lite amigurumivirkande så jag är pigg och glad inför lässtarten. Hittade senaste numret av Candy Magazine (nr5) för ett tag sedan och fick mitt egna ex igår. Häftet innehåller mönster på ett luciatåg. Så himla söta! :) Jag bara måste göra dem!

Till sist lägger jag till för och efter-foton på gårdagens frisörbesök. Bilden på nya frillan är kanske inte den bästa (inte den andra heller för den delen) men frisyren syns bra. Vad tycks? Svinigt nöjd är jag själ i alla fall!! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0